ET KOMPLETT HMS-SYSTEM I ÉN APP – ETT SYSTEM!

HMS SmartDok HMS System

Med HMS-systemet lett tilgjengelig via en brukervennlig app blir også det viktige arbeidet med HMS enklere og mer motiverende å utføre.

Når HMS-systemet er lett tilgjengelig i mobilen vil det viktige HMS-arbeidet bli enklere og bedre 

– Vi mener at det ikke skal være nødvendig med flere systemer eller flere apper for å kunne utføre HMS-arbeidet. Med SmartDok får du alt i en og samme app, sier salgssjef, Per Tore Hansen i SmartDok.

Det Alta-baserte selskapet tilbyr et komplett HMS-system i én app.

Det er med andre ord slutt på store og tunge, nedstøvede HMS-håndbøker.

– Vi har hele tiden jobbet for å gjøre hverdagen enklere for brukerne, og å samle alle funksjoner er økonomisk og ikke minst brukervennlig, understreker Hansen.

Med SmartDoks HMS Pro får du nettopp HMS-håndbok, sikker jobb analyse, rapport om uønskede hendelser, avviksregistrering, samt skjema og sjekklister – i ett system.

Salgssjef Per Tore Hansen

Salgssjef i SmartDok, Per Tore Hansen gleder seg sammen med mange i bygge- og anleggsbransjen, som nå kan har et komplett HMS-system tilgjengelig via mobil.

Det viktigste er brukervennlighet og tilgjengelighet

Systemet bærer du med deg hele tiden. I 2020 er telefonen sjelden lenger enn en armlengde unna sin eier.

HMS-systemet i SmartDok er dermed hele tiden tilgjengelig. Enten det er på PC-en på kontoret, eller ikke minst ute på bygge- og anleggsplassen, oppe på fjellet og andre plasser ute i felten, via mobil eller nettbrett.

Det letter og effektiviserer arbeidsdagen, og ikke minst vil raske rutineoppslag kunne være med å gjøre arbeidsplassen sikrere.

Per Tore Hansen mener at SmartDoks fokus på brukervennlighet gjør systemet enkelt i bruk.

– For å komme i gang å bruke systemet er det ingen krav for å være datakyndig. Alle får det til, sier han.

Selv om HMS-pro er utviklet for- og i samarbeid med bygge- og anleggsbransjen, presiserer Hansen at dette systemet på ingen måte er begrenset til denne bransjen.

– Vi har erfart det siste året at mange andre bransjer også trykker produktet til sitt bryst. Som for eksempel oppdrettsnæringen, alpinbakker, kommuner, skogbruk, gartnere, og mange andre, forteller han.

– Vi ønsker å sette standarden for hvordan et HMS-system skal fungere, sier Hansen.

HMS-systemet ligger i samme appen, og lett tilgjengelig sammen med de andre funksjonene i SmartDok (timeregistrering, mannskapslister, varetransport, maskinoversikt og kjørebok med mer).

Arbeider finner frem rutinene for arbeid i høyden via mobil

Å ha rutinene lett tilgjengelig via mobil vil gjøre din arbeidsplass sikrere. Her ser vi Martine finne frem rutinene for arbeid i høyden via sin mobiltelefon.

Hva inneholder SmartDok HMS Pro?

1. HMS-håndbok

Endelig er det slutt på tiden med nedstøvede HMS-håndbøker. Nå får du den nemlig på mobil!

– Med HMS-håndboken på mobil vil brukerne nå enkelt finne fram til aktuelle prosedyrer for den jobben som skal utføres, forteller Per Tore.

Du vil også kunne lese nærmere på relevante lover og forskrifter, og ha tilgang til et godt og oversiktlig organisasjonskart med definert HMS-ansvar og roller med kontaktinformasjon.

– I tillegg til dette vil du finne info om hva som er viktig for bedriften en jobber i – hvilke HMS-mål og hvordan en nå disse. Alt via mobil og PC, legger han til.

Se video av Ove som tester overgangen fra perm til mobil.

2. Rapport om Uønskede Hendelser (RUH)

Alltid tilgjengelig når uhellet først er ute. Rapporter hendelsen når den skjer, der den skjer. RUH-skjemaene alltid tilgjengelig i din mobil!

– SmartDok er det ideelle rapporteringsverktøy for uønskede hendelser. Med HMS Pro-modulen kan du enkelt rapportere og dokumentere avvik med eller uten GPS-taggede bilder via appen, sier Per Tore.

Rapporten brukes til analyse av situasjonen for å finne ut om det er behov for nye eller endrede prosedyrer, og forbedrende tiltak kan iverksettes. Enklere kan det ikke gjøres!

SmartDok foto app HMS

Å rapportere uønskede hendelser med app har gjort arbeidet med HMS enklere, og ikke minst sikret arbeidsplassene bedre.

3. Sikker Jobb Analyse (SJA)

Med SJA i appen blir arbeidet med å sikre arbeidsplassen enklere enn noen gang!

SJA er en systematisk gjennomgang og vurdering av farer i forkant av en aktivitet der det kan oppstå farlige situasjoner. Det er også en viktig del av HMS-arbeidet i en bedrift.

– Alle involverte parter signerer og har tilgang til analysen på mobil, legger Per Tore til.

4. Kvalitetsavvik

Hvor ofte opplever du ikke at noe avviker i leveranse eller utførelse?

Å kunne registrere avvik via mobilen gjør avvikshåndtering i bedriften mye enklere. Også her kan du dokumentere slik som du gjør i RUH, med fotodokumentasjon. Tegn og forklar på bildene som leveres inn med GPS-referanse, og vegreferanse om ønskelig.

– Som alltid, brukervennlighet er det aller viktigste!

5. Malbibliotek og superenkel skjemabygger

Ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. Ferdige maler klar til bruk fra dag en!

Du kan også tilpasse eller lage nye skjema/sjekklister i vår skjemabygger. Fylles ut på PC, mobil eller nettbrett.

– Som en del av HMS Pro tilbyr vi et malbibliotek av nyttige sjekklister som våre kunder enkelt kan laste ned og ta direkte i bruk, eller justere etter eget behov, forteller Per Tore til slutt.

Kontakt SmartDok for mer informasjon om HMS-systemet