Det er høysesong for anleggsbransjen – vi har byggekortlesere klare for levering. Bestill nå!

Det er høysesong for anleggsbransjen – vi har byggekortlesere klare for levering. Bestill nå!

SmartDok sin elektroniske mannskapsløsning fungere både via mobil og byggekortleser.

Over 1000 prosjekter i Norge bruker i dag vår fleksible løsning på elektroniske mannskapsliste via mobil eller byggekortleser.

SmartDoks byggekortleser er en kjent installasjon på utallige byggeplasser rundt om i landet. Den robuste boksen som tåler både kulde, vær og vind sørger for at mannskapslistene hele tiden er korrekte og oppdaterte.

Byggekortleseren til SmartDok fyller fire år i juni, og fra den spede begynnelse befinner det seg nå drøye 1000 bokser spredt utover en lang rekke prosjekter og anlegg. Boksen kan enkelt flyttes fra ett byggeprosjekt til et annet, og du får full oversikt over hvem som til enhver tid befinner seg på byggeplassen. Du oppfyller samtidig myndighetenes lovkrav om mannskapslister.

På noen byggeplasser kan det likevel være vanskelig å registrere elektroniske mannskapslister via en eller flere byggekortlesere. Er dere kunde av SmartDok kan dere også benytte dere av mobiltelefon for å registrere ut eller inn på anleggsplassen.

Tidlig ute og fornøyd

Sortland Entreprenør var en av de aller første entreprenørbedriftene som bestilte SmartDoks byggekortlesere. Katja Olsen er Driftscontroller i Kronstein Produksjon AS som er morselskapet til bl.a Sortland Entreprenør, og forteller at brukerne var godt kjent med SmartDok fra før av, og at det derfor var et naturlig valg for de å ta i bruk denne funksjonaliteten:

– Løsningen tilfredsstiller myndighetenes krav slik at vi får oversikt over vår egen og ekstern personell på byggeplassene. Byggekortlesere er uunnværlige i store prosjekter, mens appløsningen fungerer helt greit i mindre prosjekter, slik at vi får holde kostnader på et fornuftig nivå.

– Funksjonaliteten i elektronisk mannskapsregistrering er blitt utvidet etter hvert, f.eks har det kommet inn en mulighet til å bruke Geofence-funksjonen. Aktiverer man denne funksjonen på prosjekt, får ikke folk anledning til å registrere seg inn når de er utenfor området.

Byggekortlesere er uunnværlige i store prosjekter.

SmartDoks byggekortleser montert på brakka til Harstadbygg Entreprenør.

Mannskapslister og Geofence

Med den forbedrede og mer fleksible Geofence kan du registrere deg inn via mobiltelefon eller byggekortleser. Er du underentreprenør eller en gjest på byggeplassen, kan du laste ned SmartDok UE-appen helt gratis. Der kan du logge deg inn uten å måtte ha egen lisens på SmartDok.

Geofence er som et digitalt gjerde rundt arbeidsplassen som gjør at innregistrering med SmartDok-appen eller SmartDok UE-appen kun blir mulig dersom man befinner seg innenfor området. Ved å benytte Geofence vil du automatisk sørge for at mannskapslistene blir mer korrekte, siden det ikke vil være mulig å registrere seg inn på prosjektet dersom du ikke befinner deg innenfor området.

Arbeiderne får også en påminnelse om at de må huske på å registrere seg når de kommer inn i området.

En nylig forbedring av Geofence gjør at man kan definere et geografisk prosjektområde med den formen man ønsker, for å gjøre registreringen enda mer nøyaktig.

Godt mottatt

Katja Olsen forteller videre at bortsett fra nødvendige rapporter har de også tilgang til andre nyttige funksjoner i løsningen. F.eks får prosjektleder et varsel hvis noen prøver å registrere seg med et utgått HMS-kort. De tenker også det er kjekt at eksterne aktører kan bruke løsningen uten at de behøver å registrere dem på forhånd eller bruke lisens på disse brukerne.

– Byggekortlesere har stort sett fungert problemfritt. De få gangene det har oppstått komplikasjoner, fikk vi raskt hjelp hos SmartDok. Løsningen ble oppgradering av programvaren, noe som ble ordnet raskt ved hjelp av fjernstyring. Pr i dag bruker vi løsningen til SmartDok for elektronisk mannskapsregistrering hos alle våre entreprenører: Harstadbygg Entreprenør, Kai & Anlegg Entreprenør og Sortland Entreprenør. Vi føler at løsningen fungerer etter hensikten og dekker våre behov.

Hvorfor mannskapslister?

Det er viktig at arbeidsgiver/byggherre og tilsynsmyndigheter har oversikt over hvem som befinner seg på arbeidsplassen. Byggherreforskriftens § 15 sier at du til enhver tid skal kunne gjøre rede for hvem som er på byggeplassen. Alle arbeidere eller besøkende skal ha med seg et HMS-kort. Kortet er byggebransjens obligatoriske ID-kort, og brukes ved innregistrering på byggekortleseren. Det blir ikke enklere enn et ‘swipe’ med kortet!

Når du som arbeider registrerer deg inn på arbeidsplassen, enten gjennom SmartDok-appen eller med byggekortleseren, sendes informasjonen til SmartDok-systemet der du via mobil eller PC har full oversikt over hvem som er på byggeplassen. Systemet er forøvrig kompatibelt med HMSREG 365.

Dekker alles behov

Selve kortleseren er en boks i solid hardplast som tåler bitende kulde, regnvær og vind. Du skal føle deg trygg på at den takler barske værforhold i Norge. Med HMS-kortet registrerer du deg inn og ut av byggeplassen enkelt.

Men, på enkelte prosjekter kan det være vanskelig å få satt opp byggekortleser. Da er det viktig å ha et alternativ som fungerer. Med SmartDok sin app kan du registrere deg inn og ut av byggeplassen ved hjelp av mobiltelefonen. Dette gjør vår løsning på elektroniske mannskapslister ekstra fleksibel.