Volvo med selvkjørende maskiner

Volvo Construction Equipment viste selvkjørende maskiner og en ny hybrid hjullaster!

volvoce

Foto: Volvo

AT.no har vært med var på lanseringen da Volvo tok et godt steg inn i fremtiden. Det presiseres med to streker under at maskinene som ble vist i Eskilstuna kun er prototyper, og ikke klare for markedet. Likevel fikk vi et godt innblikk i hvordan Volvo CE tenker en fremtid innen anleggsmaskinene.

Hybrid hjullaster

Vi starter med den hybride hjullasteren LX1 på ca. 20 tonn. Maskinen får sin kraft fra batterier i maskinen, og fremdriften drives av fire hjulmotorer. Det er dermed ikke akslinger og maskinen får bedre bakkeklaring. En liten 3,6-liters dieselmotor kobles inn når batteriene trenger å lades. Ellers lades maskinen i ledige stunder og etter behov. Elmotoren i maskinen oppgis å ha effekt på 90 kW/122 hk.

– LX1 hybridhjullaster har potensial å forbedre drivstoffeffektiviteten med opp til 50 %, melder Volvo CE.

Selvkjørende el-dumper

Hybrid-hjullasteren gikk i spann med prototypen på en selvkjørende batteridrevet dumper (HX1) med 10 tonn lastekapasitet. Ettersom dette er prototyper, har ikke Volvo CE strødd om seg med så mange flere detaljer på maskinene.

Videreutviklingen av disse to maskinene inngår i Volvo-tankegangen om at elektrisk drift i bergverkindustrien skal være med på å redusere karbonutslippet med opp til 95 prosent, og de totale eierkostnadene med opp til 25 prosent.

Selvkjørende konvensjonelle maskiner

I tillegg viste Volvo CE en L120E-hjullaster og en rammestyrt A25F-dumper som var bygget om til å være selvkjørende. Maskinene jobbet sammen, og under demonstrasjonen stoppet maskinene opp da en person beveget seg innenfor sikkerhetssonen til maskinene.

Sensorer fanger opp om objekter kommer for nær, og da avbrytes arbeidet. Disse maskinene er utviklet gjennom ca. ti år, og er også prototyper. Men igjen, det forteller om hvilken retning Volvo tenker for fremtiden.

Les hele saken på at.no

2017-02-20T15:22:25+00:00 15.09.2016|Categories: Maskiner, Transport|Tags: |